Rigtig mange mister kunder på ineffektive call-to-actions, altså knapper, der skal opfordrer besøgende til at handle… I denne artikel deler jeg 4 enkle metoder, som du let kan implementere på dit website.
Vælg de Rette Ord Og De Rette Formål
De ord, du bruger i dine Call-to-actions (CTA'er), betyder alt.
For eksempel, "Prøv nu" lyder okay, men "Prøv gratis i 90 dage" viser både værdien bedre og giver mere information.
Tænk over formålet med din hjemmeside og tilpas dine knapper efter dette.
Kundens klikbarrierer
Et almindeligt problem er, at mange CTA'er ikke taler til dem, der besøger din hjemmeside.
Tænk over dette: Hvis du fx beder dine besøgende om at købe for x kroner på din hero, altså din forside, kan det ofte være for meget at spørge om.
I mine egne projekter har jeg fundet ud af, at det ofte virker bedre at tilbyde noget gratis først, som en kort video eller et uforpligtende møde, for at få folk i gang.
Det handler om at kende dine besøgende og at gøre det så nemt som muligt for dem, at tage det næste skridt.
Besøgende klikker fx sjældent på knapper som "Køb kursus for 4.000 DKK", da der er højere risiko forbundet.
Husk ved formularer at bede om så lidt information som muligt, jo flere felter du har, jo færre udfylder formularen.
Design af CTA'er
Hvor og hvordan dine CTA'er vises, gør en forskel.
Små ting som at tilføje pile i ens CTA kan have en effekt, men gør det subtilt, da det også kan være irriterende hvis det er på alt og alle knapper. Det virker ofte bedre til landingpages.
Farver spiller også en stor rolle: Vælg en knapfarve, der står ud fra resten af siden, men som stadig er behagelig at se på. Og sørg for, at teksten er let at læse — klare kontraster er vigtige.
En god idé er at vælge en farve som allerede indgår i dit logo.
De ting vi taler om i dette indlæg, har jeg lavet en kort video om, så du kan visualisere det bedre:
Antal og placering af CTA'er
For mange CTA'er kan virke overvældende, og for få kan gøre, at du misser chancer for at konvertere besøgende til kunder.
Jeg anbefaler normalt at starte med en stærk CTA øverst på hjemmesiden, en midtvejs for at fange de mere tøvende, og så en sidste stærk opfordring i bunden af siden, som gerne må give et ultimatum.
Denne tilgang fungerer godt på hjemmesidens forside “Hjem”, men er også effektiv på undersiderne.
Hvad så nu?
Implementer de tips, som du synes giver værdi for din virksomhed.
Det vigtigste er at prøve sig frem og tracke dataen på siden for at se om ens justeringer giver pote.
Jeg bruger selv hotjar.com's gratis løsning, som fungerer super og dette tager ikke mere end 5 minutter at implementere for din webdesigner.